Billingual future

Międzynarodowy Program Powszechnej Dwujęzyczności:

„Dwujęzyczne Dzieci / Bilingual Future”

Nasze żłobki Lula uczestniczą w Międzynarodowym Programie Powszechnej Dwujęzyczności: „Dwujęzyczne Dzieci / Bilingual Future”.

Celem programu jest codzienne, kontekstowe osłuchiwanie dzieci z językiem angielskim w okresie szczególnej wrażliwości językowej, tak aby angielski nigdy nie był dla nich językiem obcym. Program Powszechnej Dwujęzyczności wykorzystuje pierwsza na świecie, ale jednocześnie najbardziej ze wszystkich naturalną metodę przyswajania języka angielskiego we wczesnym dzieciństwie równolegle do języka ojczystego. Jest to specjalnie wykreowany świat bohaterów, piosenek, filmów animowanych oraz przygotowanych na tej podstawie zabaw językowo-muzyczno-ruchowych, zarówno indywidualnych jak i grupowych.

W żłobkach realizujemy kurs Baby Beetles Nursery.

Ten kurs dla najmłodszych dostarcza scenariuszy zabaw, które umożliwiają dzieciom osłuchiwanie się z językiem angielskim podczas codziennych aktywności w placówce.

Specjalną rolę pełnią maskotki, które zastępują zeszyty ćwiczeń wykorzystywane w starszych grupach. Jest to wyjątkowy kurs przygotowany z wielką starannością specjalnie na potrzeby najmłodszych.

Zalety:
 

  • Treści dostosowane do wieku dzieci, ich rozwoju emocjonalnego oraz fizycznego (leżących, siedzących)
    Aktywności nie wymagają skomplikowanych ruchów czy też układów (np. tanecznych), można je realizować zatem także z dziećmi, które jeszcze nie chodzą.
  • Spiralny System Nauczania Języka (Spiral Language System)
    Dziecko krok po kroku buduje zasób słownictwa, które jest utrwalane i rozwijane w różnych kontekstach.
    Dowiedz się więcej o metodzie: kliknij tutaj
  • Różne kręgi tematyczne
    Tematy związane z obszarami, które na tym etapie najbardziej interesują dziecko,
    np. zabawki, zabawa, najbliższe otoczenie, itp.
  • Codzienna nauka kontekstowa (bez pośrednictwa jęz. ojczystego)
    Język angielski nigdy nie stanie się językiem obcym.
  • Bohaterami są sympatyczne żuczki
    Bohaterami kursu są sympatyczne żuczki i ich melodyjne piosenki. Dzięki nim dziecko poznaje ponad 160 angielskich słów i zwrotów.
  • Treści są neutralne światopoglądowo
    Materiał jest neutralny światopoglądowo, promuje uniwersalne wartości takie jak np. empatia, przyjaźń, szacunek.
  • Dzieci są oswajane z różnymi sytuacjami i charakterystycznym dla nich słownictwem.
    W kursie Baby Beetles Nursery zależy nam na kodowaniu słownictwa i ćwiczeniu reakcji dzieci na polecenia. Budujemy także podstawy doskonałej wymowy dzięki aktywizacji jej aparatu - niezwykle plastycznego w tym okresie rozwoju dziecka
  • Promocja odpowiednich zachowań w różnych okolicznościach (np. dzielenie się)
  • Specjalnie skomponowane piosenki - w piosenkach wykorzystano elementy retoryki muzycznej - figury retoryczne i ilustracyjne.
  • Przejrzysta struktura kursu
    Klarowny układ propozycji aktywności na każdy dzień tygodnia. Wszystkie są dostosowane do możliwości dzieci w wieku żłobkowym.

 

Fragment wywiadu z autorką programu, Claire Selby:

  1. Dla jakiego wieku dziecka przewidziany jest kurs Baby Beetles Nursery?

Kurs Baby Beetles Nursery jest przeznaczony dla dzieci, które jeszcze nie mówią, nie chodzą, dlatego może być używany w grupach obejmujących najmłodsze dzieci w żłobku czy klubie malucha.

  1. Czym się różni od Baby Beetles Nursery od Baby Beetles Standard?

Baby Beetles Nursery nie wymaga od dzieci używania żadnych drukowanych kart pracy, ponieważ na tym etapie nawet kolorowanie jest jeszcze poza możliwościami ich koordynacji ruchowej. Dzieci nie muszą brać udziału w zabawach związanych z chodzeniem lub w grach zespołowych, które są elementami kursu Baby Beetles Standard. W kursie Baby Beetles Nursery dzieci angażują się poprzez doświadczanie, dzielenie się i czerpanie radości z kontaktu z językiem dzięki zabawie z pacynkami/maskotkami, a także przy filmach i piosenkach.

  1. Dlaczego powinno się rozpocząć oswajanie dzieci z językiem angielskim już od żłobka? Czy to w ogóle możliwe i skuteczne w okresie gdy dzieci jeszcze nie chodzą ani nie mówią?

Dzieci rozumieją znaczenie słów i zwrotów na długo zanim zaczną mówić. Dziesięciomiesięczne dziecko potrafi poprawnie wskazać wiele przedmiotów na obrazku, słysząc ich nazwy, nawet jeśli nie jest jeszcze gotowe do samodzielnego wymówienia żadnego z tych słów. Dzieci osłuchują się z językiem jeszcze przed narodzinami i od najwcześniejszych lat przyswajają wzorce językowe, gramatykę, znaczenie i kontekst. Mogą to robić w więcej niż jednym języku na raz, więc okres żłobkowy to najlepszy czas, aby zacząć wykorzystywać swoje talenty i mieć kontakt z drugim językiem poprzez zabawę.

  1. Kiedy w ciągu dnia powinno się realizować aktywności z dziećmi w żłobku?
    Czy to powinny być aktywności w ciągu określonej godziny, czy rozłożone w ciągu całego pobytu dziecka w żłobku?

     

Dobrze jest zaplanować codzienne aktywności językowe w placówce. Po pierwsze upewni nas to, że jest to stała czynność ujęta w planie dnia, po drugie, pozwoli dzieciom oczekiwać zabaw językowych jako naturalnej części ich codziennej rutyny.

Warto też pamiętać, że wiele piosenek może być pomocnych jako narzędzia organizacji pracy z całą grupą.
Opiekunowie nie powinni czuć się ograniczeni do korzystania z materiałów tylko podczas ustalonej sesji językowej, ale stosować je dodatkowo, kiedy tylko jest to możliwe. Niektóre piosenki są świetne, aby uspokoić hałaśliwą grupę, podczas gdy inne dodadzą dzieciom energii. Użyj piosenek, które dzieci już słyszały i które lubią. Posłuży to wówczas nie tylko rozwijaniu ich pamięci, ale także połączeniu tego przyjemnego wspomnienia z czynnością lub chwilą zabawy, co doda efektywności powtórzeniom.

  1. Czy filmy edukacyjne, nawet tak doskonale przygotowane jak seria Baby Beetles mogą być oglądane przez tak małe dzieci?

Filmy i piosenki były w ostatnich latach testowane w wielu miejscach na świecie i zachwycały nawet najmłodsze dzieci! Są również bardzo skuteczne w najwcześniejszym budowaniu u nich podstaw językowych.

  1. Co jeśli mamy dzieci z problemami logopedycznymi, czy aktywności z drugim językiem nie zaszkodzą dzieciom?

Wszystkie dzieci powinny mieć możliwość uczenia się dodatkowego języka. Problemy ujawnione w jednym języku nie muszą dotyczyć drugiego, więc nauka tego drugiego może w rzeczywistości pomóc dziecku zacząć mówić, zdobywać pewność siebie, a następnie rozwinąć tę pewność siebie podczas korzystania z języka ojczystego.

  1. Mam dzieci z SPE, czy program jest dostosowany także do ich potrzeb?

Ponieważ kurs Baby Beetles Nursery nie wymaga od dzieci umiejętności chodzenia ani mówienia, może być z powodzeniem stosowany w wielu sytuacjach. Tam, gdzie dzieci mają dodatkowe obciążenia, takie jak ograniczone widzenie lub inne wyzwania, żłobki mogą również skorzystać z wersji EASY ACCESS. Tygodniowe plany zajęć oferują tu wachlarz aktywności, z których każda koncentruje się na innej umiejętności, którą dziecko posiada. Dzięki temu skupiamy się na tym, co dzieci są w stanie wykonać, a nie na ich deficytach. Połączenie aktywności z obydwu kursów z pewnością będzie doskonałym wsparciem dla nauczycieli i opiekunów grup.

  1. Czy tak małe dzieci powinny mieć też kontakt z językiem angielskim w domu?
    Co jeśli rodzice nie znają języka angielskiego?

Idealnie byłoby, gdyby dzieci odczuwały, że angielski jest naturalną częścią ich życia w każdym środowisku. Oznacza to, że jest niezwykle pomocne, aby dzieci mogły cieszyć się kontaktem z ulubionymi postaciami i ich przygodami zarówno w domu, jak i żłobku czy klubie dziecięcym. Zdecydowanie rekomenduję, aby zapewnić dzieciom dostęp do materiałów domowych.

 

*Tekst opracowany na podstawie materiałów organizatora programu, Bilingual Future Academy https://bilingualfuture.academy/.