Program opiekuńczo - wychowawczy
Żłobek realizuje zadania opiekuńczo - wychowawcze oraz edukacyjne (art. 2 pkt. 2 Ustawy z dn. 4 lutego 2011 r., o opiece nad dziećmi do lat 3) na podstawie autorskich programów. Do żłobka przyjmowane są dzieci od 6-go miesiąca do lat 3.
W ramach zajęć edukacyjnych żłobek usprawnia:
- motorykę dużą,
- motorykę małą,
- kontakty społeczne i emocje,
- mowę i myślenie,
- nawyki i usamodzielnianie.
Nasze grupy żłobkowe prowadzone są według autorskiego programu opartego na Zabawach Fundamentalnych z elementami:
- Pedagogiki Marii Montessori,
- Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
- Pedagogiki zabawy Klanza.
Celami dydaktycznymi w żłobku są:
- rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej,
- ćwiczenie uwagi i koncentracji,
- rozwijanie mowy czynnej i biernej,
- poszerzanie słownictwa dziecka,
- kształtowanie chwytu pęsetowego,
- pobudzanie i rozwijanie narządów zmysłów (dotyk, równowaga, orientacja w przestrzeni),
- uwrażliwianie na dźwięki muzyki,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- kształtowanie wrażliwości estetycznej,
- poznawanie otaczającego nas środowiska.
Na każdy miesiąc przygotowujemy autorski program zajęć i aktywności, nawiązujący np. do pory roku, ważnych w danym okresie wydarzeń lub ćwiczonych umiejętności. Poniżej prezentujemy przykładowy miesięczny plan opiekuńczo - wychowawczy:
PLAN OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZY
ŻŁOBEK: Grupa JEŻYKI
-
TEMAT TYGODNIA: Poznajemy siebie nawzajem oraz nasze otoczenie
FORMY AKTYWNOŚCI:
- Zapoznanie dzieci z pomieszczeniami w żłobku, wyjaśnienie co w danym miejscu się robi, do czego jest przeznaczone.
- „Witaj, jak się masz” – zabawa integracyjno-muzyczna.
- Nauka poprawnego mycia rąk – pokazywanie obrazków, mycie rąk w łazience.
- Nauka poprawnego mycia zębów – pokazywanie obrazków, ćwiczenie mycia ząbków na jabłku.
- Nauka piosenki pt. „Szczotka pasta, kubek” – słuchanie piosenki z melodią, powtarzanie tekstu.
CELE AKTYWNOŚCI, dziecko:
- orientuje się co w danym miejscu robi się w żłobku
- zna rozkład dnia
- wykonuje polecenia wydawane przez opiekunki
- chętnie uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach
- ćwiczy sprawność narządów mowy
- słucha muzyki
-
TEMAT TYGODNIA: Nasze pierwsze prace plastyczne
FORMY AKTYWNOŚCI:
- „Park jesienią” – praca plastyczna z wykorzystaniem kredek
- „Pada deszcz” – praca plastyczna z wykorzystaniem plasteliny
- „Ubranie na jesień” – praca układanka, dzieci układają części garderoby wycięte z papieru na zdjęciu dziecka
- „Cel - wiaderko z piłkami” – dzieci starają się trafić piłeczką do wiaderka
- „Tor wyścigowy” – zabawa ruchowa z samochodzikami
CELE WYCHOWAWCZE, dziecko:
- Chętnie uczestniczy w zabawach muzyczno-ruchowych
- Orientuje się w przestrzeni
- Potrafi uważnie patrzeć
- Ćwiczy motorykę małą oraz dużą
- Zna zasady bezpiecznego poruszania się po ulicy
-
TEMAT TYGODNIA: Poznajemy kształty
FORMY AKTYWNOŚCI:
- „Kształty” - Dzieci starają się ułożyć z patyków figury geometryczne
- „Idzie pani” – nauka wierszyka z pokazywaniem
- „Pajacyk” – odtworzenie pajacyka z wyciętych figur geometrycznych
- „Jeże” – dzieci wraz z opiekunką robią masę solną i formują jeże, później je malują farbami
- „Płynie rzeczka” – zabawy na plecach dziecka
CELE WYCHOWAWCZE, dziecko:
- Pooznaje różne kształty
- Uczy się odwzorowywania, odtwarzania, powtarzania tego co widzą np. pajacyka z figur geometrycznych,
- Ćwiczy motorykę małą
- Rozwija swoje zdolności poznawcze, ruchowe i manualne
-
TEMAT TYGODNIA: „Złota jesień”
FORMY AKTYWNOŚCI:
- „Odgłosy fauny i flory” – słuchanie odgłosów z płyty
- „Przelewanie wody” – dzieci nalewają wodę do kubka z dzbanka, wlewają wodę z kubka do kubka itp.
- „Ślad liścia”- dzieci odciskają liść pomalowany farbą na kartce
- „Kasztany” – dzieci przenoszą kasztana na łyżeczce do wkładki na jajka
- „Żołędzie i kasztany” – dzieci oddzielają kasztany od żołędzi
CELE WYCHOWAWCZE, dziecko:
- Poznaje pory roku
- Dziecko ćwiczy słuch, rozpoznaje odgłosy
- Ćwiczy koordynację ruchowo-wzrokową
- Potrafi odróżnić przedmioty
- Potrafi oddzielić przedmioty od siebie
- Reaguje na polecenia opiekunek