Program opiekuńczo - wychowawczy

Żłobek realizuje zadania opiekuńczo - wychowawcze oraz edukacyjne (art. 2 pkt. 2 Ustawy z dn. 4 lutego 2011 r., o opiece nad dziećmi do lat 3) na podstawie autorskich programów. Do żłobka przyjmowane są dzieci od 6-go miesiąca do lat 3.

W ramach zajęć edukacyjnych żłobek usprawnia:

  • motorykę dużą,
  • motorykę małą,
  • kontakty społeczne i emocje,
  • mowę i myślenie,
  • nawyki i usamodzielnianie.

Nasze grupy żłobkowe prowadzone są według autorskiego programu opartego na Zabawach Fundamentalnych z elementami:

  • Pedagogiki Marii Montessori,
  • Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,
  • Pedagogiki zabawy Klanza.

Celami dydaktycznymi w żłobku są:

  • rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej,
  • ćwiczenie uwagi i koncentracji,
  • rozwijanie mowy czynnej i biernej,
  • poszerzanie słownictwa dziecka,
  • kształtowanie chwytu pęsetowego,
  • pobudzanie i rozwijanie narządów zmysłów (dotyk, równowaga, orientacja w przestrzeni),
  • uwrażliwianie na dźwięki muzyki,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • kształtowanie wrażliwości estetycznej,
  • poznawanie otaczającego nas środowiska.

Na każdy miesiąc przygotowujemy autorski program zajęć i aktywności, nawiązujący np. do pory roku, ważnych w danym okresie wydarzeń lub ćwiczonych umiejętności. Poniżej prezentujemy przykładowy miesięczny plan opiekuńczo - wychowawczy:

PLAN OPIEKUŃCZO - WYCHOWAWCZY 

 

ŻŁOBEK: Grupa JEŻYKI

  1. TEMAT TYGODNIA: Poznajemy siebie nawzajem oraz nasze otoczenie

FORMY AKTYWNOŚCI:

  1. Zapoznanie dzieci z pomieszczeniami w żłobku, wyjaśnienie co w danym miejscu się robi, do czego jest przeznaczone.
  2. „Witaj, jak się masz” – zabawa integracyjno-muzyczna.
  3. Nauka poprawnego mycia rąk – pokazywanie obrazków, mycie rąk w łazience.
  4. Nauka poprawnego mycia zębów – pokazywanie obrazków, ćwiczenie mycia ząbków na jabłku.
  5. Nauka piosenki pt. „Szczotka pasta, kubek” – słuchanie piosenki z melodią, powtarzanie tekstu.

 

CELE AKTYWNOŚCI, dziecko:

  • orientuje się co w danym miejscu robi się w żłobku
  • zna rozkład dnia
  • wykonuje polecenia wydawane przez opiekunki
  • chętnie uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach
  • ćwiczy sprawność narządów mowy
  • słucha muzyki

 

  1. TEMAT TYGODNIA: Nasze pierwsze prace plastyczne

FORMY AKTYWNOŚCI:

  1. „Park jesienią” – praca plastyczna z wykorzystaniem kredek
  2. „Pada deszcz” – praca plastyczna z wykorzystaniem plasteliny
  3. „Ubranie na jesień” – praca układanka, dzieci układają części garderoby wycięte z papieru na zdjęciu dziecka
  4. „Cel - wiaderko z piłkami” – dzieci starają się trafić piłeczką do wiaderka
  5. „Tor wyścigowy” – zabawa ruchowa z samochodzikami

 

CELE WYCHOWAWCZE, dziecko:

  • Chętnie uczestniczy w zabawach muzyczno-ruchowych
  • Orientuje się w przestrzeni
  • Potrafi uważnie patrzeć
  • Ćwiczy motorykę małą oraz dużą
  • Zna zasady bezpiecznego poruszania się po ulicy

 

  1. TEMAT TYGODNIA: Poznajemy kształty

FORMY AKTYWNOŚCI:

  1. „Kształty” - Dzieci starają się ułożyć z patyków figury geometryczne
  2. „Idzie pani” – nauka wierszyka z pokazywaniem
  3. „Pajacyk” – odtworzenie pajacyka z wyciętych figur geometrycznych
  4. „Jeże” – dzieci wraz z opiekunką robią masę solną i formują jeże, później je malują farbami
  5. „Płynie rzeczka” – zabawy na plecach dziecka

 

CELE WYCHOWAWCZE, dziecko:

  • Pooznaje różne kształty
  • Uczy się odwzorowywania, odtwarzania, powtarzania tego co widzą np. pajacyka z figur geometrycznych,
  • Ćwiczy motorykę małą
  • Rozwija swoje zdolności poznawcze, ruchowe i manualne

 

  1. TEMAT TYGODNIA: „Złota jesień”

FORMY AKTYWNOŚCI:

  1. „Odgłosy fauny i flory” – słuchanie odgłosów z płyty
  2. „Przelewanie wody” – dzieci nalewają wodę do kubka z dzbanka, wlewają wodę z kubka do kubka itp.
  3. „Ślad liścia”- dzieci odciskają liść pomalowany farbą na kartce
  4. „Kasztany” – dzieci przenoszą kasztana na łyżeczce do wkładki na jajka
  5. „Żołędzie i kasztany” – dzieci oddzielają kasztany od żołędzi

 

CELE WYCHOWAWCZE, dziecko:

  • Poznaje pory roku
  • Dziecko ćwiczy słuch, rozpoznaje odgłosy
  • Ćwiczy koordynację ruchowo-wzrokową
  • Potrafi odróżnić przedmioty
  • Potrafi oddzielić przedmioty od siebie
  • Reaguje na polecenia opiekunek